Edukativně stimulační skupiny ESS

Edukativně stimulační skupiny jsou programem, jehož cílem je komplexní a systematický rozvoj předškolních dětí. Hravou formou podněcuje schopnosti, dovednosti a funkce důležité pro zvládání budoucího čtení, psaní, počítání. Snaží se v dětech probouzet zvídavost, pomáhá jim postupně si zvykat na cílenou práci, soustředit se na činnosti úkolového typu, pracovat a komunikovat v kolektivu, dodržovat pravidla atd.

Program velmi úzce souvisí s problematikou školní zralosti, připravenosti, respektuje přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku, má význam depistážní a preventivní.

Poskytuje ucelený systém předškolního vzdělávání, který poukazuje na dílčí oblasti vývoje, jejich vzájemnou propojenost a podmíněnost, také na posloupnost vývoje. Postupuje po krocích od jednoduššího ke složitějšímu, od snadnějšího k obtížnějšímu, od dílčího ke komplexnějšímu.

K tomu, aby se dítě naučilo správně a bez problémů číst, psát a počítat, je zapotřebí souhry mnoha schopností a funkcí. Ty si můžeme rozdělit do několika oblastí:

  • jemná motorika, grafomotorika
  • zrakové vnímání - zraková diferenciace, analýza, syntéza, paměť
  • prostorová orientace, orientace v čase
  • základní matematické představy
  • řeč, myšlení
  • sluchové vnímání - sluchová diferenciace, analýza, syntéza, paměť


Skupiny absolvuje rodič s dítětem.

Přítomnost rodiče je velmi důležitá z následujících důvodů:

  • Rodič získává systém podnětů pro práci s dítětem. Náplň lekcí je radou, inspirací, motivací. V závěru každé lekce rodiče dostávají další náměty (zadané pracovní listy, doporučené hry). Je totiž velmi důležité, aby dítě dané oblasti procvičovalo i v domácím prostředí, navozené dovednosti upevňovalo, a mohlo tak v příští lekci navázat vyšším stupněm obtížnosti.
  • Rodič sleduje práci svého dítěte, vidí, jak se dítě učí, jak reaguje, jak se zapojuje.
  • Rodič si vytváří reálnější náhled na schopnosti dítěte; co již zvládá, čemu je zapotřebí se více věnovat. Lépe porozumí možnostem a potřebám dítěte.
  • Rodič se učí sledovat dítě, podporovat je při práci, oceňovat dílčí zdařilé kroky – naučí se s dítětem lépe komunikovat, spolupracovat.
  • Přítomnost rodiče usnadňuje dítěti zvykat si na nové lidi, nové situace, pomáhá překonat adaptační problémy.
  • Rodič má ve skupině možnost konzultace daného problému s odborníkem, tímto lze předcházet chybným návykům a tyto neupevňovat.


Pro přihlášené děti proběhnou skupiny ESS tyto dny

5.11., 19.11., 3.12., 17.12. 2024 a 7.1., 21.1., 4.2., 18.2., 11.3., 25.3. 2025 v prostorách 4. třídy.



Skupinami Vás provedou paní učitelka 

Kamila Weiglová (odborně proškolený pedagog ESS) a Magda Harantová