Třídy
Naše mateřská škola má čtyři třídy, které jsou všechny věkově smíšené tzn. heterogenní.
"Mladší děti jen slepě nenapodobují starší děti. Spíše je pozorují, přemýšlejí
o tom, co vidí, a začleňují to, co se naučí, do svého chování způsobem, který pro ně dává smysl. Díky tomu mohou i chyby a nezdravé chování starších dětí
poskytovat mladším dětem pozitivní lekce."
Děti se přirozeně učí napodobováním. Vedle rodiny a učitelky v mateřské škole
je jim nejbližší věkově heterogenní skupina dětí v mateřské škole. Smyslem principu
věkově heterogenních tříd je vytvořit dětem ve skupině mnohem větší prostor
pro spolupráci. Děti se tak učí navzájem způsobem, který nemohou nahradit
ani učitelé, ani rodiče. Protože si jsou ve svém myšlení, pocitech, řeči a představivosti
mnohem blíže než dospělí, mohou si předávat poznatky a zkušenosti znatelně
jednodušeji.
Je zajímavé pozorovat, jak dobře a lehce se mladší děti učí od starších, starší jsou
neuvěřitelně trpěliví k potížím mladších. Tím, že něco vysvětlují, stává se jim předmět
vysvětlování jasnější.
Hra ve věkově smíšené skupině poskytuje dítěti více možností k napodobování,
experimentaci, k pozorování. Protože se hra během vývoje dítěte mění, poskytuje
mu věkově smíšená skupina možnost poznat znaky vývojově pozdějších stádií a dítě
je může zkoušet i v ranějším stádiu.
Čím je větší věkový rozdíl mezi dětmi, tím bohatší a pestřejší jsou kontakty mezi
nimi, tím více sociálních rolí a strategií si mohou osvojit, tím více příležitostí mají
k přirozené nápodobě, k rozvoji jazyka a komunikace.
Toto téma krásně zpracovává tato bakalářská práce.